Ontslag en financiele planning

“Waardevolle aanvullingen dienstverlening”

Het bedrijf gaat reorganiseren en er vervallen banen. Medewerkers moeten zich oriënteren op een toekomst buiten de vertrouwde omgeving. Net als u laten zij zich adviseren over hun juridische positie bij de reorganisatie en de financiële gevolgen die het ontslag heeft. Begeleiding helpt om te weten wat de volgende stap is. Maar hoe weet je wat die stappen zijn en hoe maak je ze concreet? Dat kan bijvoorbeeld met budgetcoaching voor de medewerker die vertrekt en teamtraining voor de ‘achterblijvers’.

 

Budgetcoaching

Wanneer een medewerker wegens een reorganisatie zijn baan verliest dan rekenen wij de financiële gevolgen op de lange termijn door. Op het moment dat de gevolgen van de verschillende keuzes helder zijn, geeft dat rust voor uw medewerker. Zo maakten wij voor een medewerker verschillende berekeningen. Eén van de berekeningen ging er van uit dat hij zijn uitgaven met 15% verlaagt. Als hij dat realiseerde, gaf hem dat veel meer tijd om zijn volgende baan te vinden. Hier voelde hij wel voor, maar hij vroeg zich af hoe hij dat moest doen.

Wij koppelden hem aan een budgetcoach. Die heeft samen met hem zijn uitgaven doorgenomen en hem tientallen tot honderden Euro’s per maand bespaard. In zijn situatie hadden maatregelen op telefoonkosten, ziektekostenverzekering en woonlasten het grootste resultaat. De werknemer verdiende zijn investering in de budgetcoach binnen een paar maanden terug.

 

Teamtraining

Veel werknemers zagen door de reorganisatie collega’s van hun afdeling vertrekken. Na de reorganisatie zijn de kleinere afdelingen samengevoegd. Een aantal werkzaamheden is vervallen, andere werkzaamheden zijn herverdeeld tussen medewerkers van de ‘oude afdeling’ en de ‘nieuwelingen’. Ondanks deze veranderingen moesten de medewerkers het in de toekomst toch met elkaar doen. Dat stond als een paal boven water.

Het bedrijf wilde de medewerkers van deze nieuwe afdeling helpen. Daarom startte een traject van teamtraining en teambuilding. Medewerkers leerden zo hun nieuwe collega’s en werkzaamheden snel kennen en konden gelijk ervaren hoe zij van elkaars sterke punten konden leren en gebruik maken.

In plaats van een ‘gewenningsperiode’ van maanden of jaren opereerden de medewerkers van deze afdeling al in korte tijd als team. En natuurlijk, een aantal mensen misten hun ‘oude maatjes’ nog lange tijd, ondanks de goede start met de ‘nieuwe maatjes’.

 

Meer is mogelijk

Dit zijn twee voorbeelden hoe de integrale dienstverlening van Omgaan met Ontslag is uit te breiden met waardevolle aanvullingen. Omgaan met Ontslag heeft het netwerk om dergelijke professionals in te schakelen. Daardoor krijgt u als werkgever voor uw werknemers precies dat wat in uw en hun situatie nodig is. Win tijd en geld bij uw reorganisatie met de integrale aanpak van Omgaan met Ontslag.

 

Integratie voor nog grotere effectiviteit

Deze dienstverlening is op zichzelf al krachtig, maar geïntegreerd met de overige mogelijkheden die Omgaan met Ontslag biedt, is de effectiviteit nóg groter.

Poul Gelderloos

Algemeen Directeur & Casemanager